Logo Loading

Rola kwasów omega-3 w ludzkim organizmie

Omega-3 to doskonałe źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z ryb. Panuje powszechne przekonanie, że można je spożywać wraz z orzechami albo innymi produktami pochodzenia roślinnego. Niestety, pełny kompleks kwasów omega-3 znajdziemy wyłącznie w rybach i nie można go zapewnić z jakiegokolwiek innego pożywienia.

Czym są kwasy Omega-3?

Omega-3 to kompleks kwasów DHA, EPA i ALAW skład kwasów omega-3, zwanych także n-3 lub ω-3, wchodzą DHA (kwas dokozaheksaenowy), EPA (kwas eikozapentaenowy) i ALA (kwas α-linolenowy). Są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które są niezwykle ważne dla ludzkiego organizmu. Kwasy omega-3 stanowią aż 60% tłuszczów niezbędnych dla naszego mózgu. Poza tym, że są jego najważniejszym budulcem, są też niezbędne do budowy i prawidłowego funkcjonowania błon komórkowych i siatkówki oka. Co więcej, omega-3 są niezbędne do zachowania odpowiedniej ruchliwości plemników u mężczyzn.

Na co może wpływać regularne przyjmowanie kwasów omega-3?

Zostało dowiedzione naukowo, że kwasy omega-3 przy regularnym spożywaniu obniżają ilosć trójglicerydów we krwi, silnie zmniejszają ryzyko zawałów i chorób serca, a także spowalniają procesy starzenia się komórek. Inne korzyści płynące z ich przyjmowania można zauważyć w chorobach takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, zaburzenia rytmu serca, zaburzenia krzepnięcia krwi, choroba Alzheimera i zapalenie plamki żółtej. Jak widać, korzyści są bardzo szerokie i obejmują cały organizm człowieka. Jeśli zdecydujemy się na suplementację kwasów omega-3 możemy liczyć na znaczną poprawę w funkcjonowaniu mózgu (lepsze zapamiętywanie, poprawa koncentracji), pracy serca i narządu wzroku. To skutkuje lepszym samopoczuciem, zwiększeniem zadowolenia z życia i wyeliminowaniem ryzyka zachorowania na wiele chorób.

Co się dzieje w przypadku niedoboru omega-3?

Kwasy Omega-3 są niezbędnym budulcem mózguJeśli w organizmie będzie za mało kwasów omega-3 pierwszym objawem będą problemy z pracą mózgu, koncentracją, zapamiętywaniem informacji, kojarzeniem zdarzeń i sprawnością ruchową. Mogą sie pojawić także dolegliwości ze strony narządu wzroku (gorsze widzenie), bóle reumatyczne oraz pogorszenie stanu włosów, skóry i paznokci. W dalszym rozrachunku moga pojawić się problemy z poziomem cholesterolu we krwi (za niski dobrego HDL i za duży złego LDL), alergie, obniżona odporność, powstawanie zakrzepów i zatorów, zapalenia stawów, osteoporoza, miażdżyca, arytmia serca, zawały i udary. Zwiększa się także ryzyko zachorowania na raka, m.in. piersi, macicy i prostaty.

Komu kwasy omega-3 są najbardziej potrzebne?

Kwasy omega-3 pełnią niezwykle ważną rolę w rozwoju płoduSzczególną rolę kwasy omega-3 pełnią w trakcie rozwoju płodu i tym samym jego późniejszym życiu. Ważne jest, aby kobiety w ciąży spożywały odpowiednią ich ilość (szczególnie pochodzących z ryb morskich), aby umożliwić prawidłowe tworzenie się mózgu dziecka. Dzięki temu rozwój jego zdolności intelektualnych będzie na odpowiednim poziomie. Należy pamiętać, że kwasy omega-3 potrzebne są wszystkim, niezależnie od wieku. Zarówno dzieci, nastolatkowie, dorośli i osoby starsze powinni zadbać o ich spożywanie, aby poprawić funkcjonowanie organizmu i znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na wiele groźnych chorób. Pamiętaj, że jeśli nie jesteś w stanie zapewnić odpowiednich ilości kwasów omega-3 w swojej diecie, zadbaj o ich suplementację.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobne posty