Logo Loading

Korzyści zdrowotne płynące ze spożywania cynku – część 2

  1. Cynk – niezbędnik w czasie ciąży

    Cynk jest bardzo ważny w procesach naprawy i funkcjonowania DNA. Jest niezbędny do szybkiego wzrostu komórek i do budowy głównych składników komórek w trakcie ciąży. Ogromna aktywność enzymatyczna zachodząca w czasie ciąży sprawia, że jest on jednym z najważniejszych składników odżywczych dla niemowląt i matek.
    Natomiast u mężczyzn cynk pomaga w spermatogenezie i rozwoju narządów płciowych, podczas gdy u kobiet cynk pomaga we wszystkich fazach rozrodczych, w tym w etapach porodu i laktacji. Jeśli chodzi o nasienie, cynk odgrywa ważną rolę na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim działa jak środek uspokajający dla nasienia, dzięki czemu nie zużywają niepotrzebnie energii. Chroni również DNA wewnątrz nasienia przed zniszczeniem, co gwarantuje prawidłowy transfer informacji. Gdy plemnik wejdzie do żeńskiego układu rozrodczego, szybko rozprasza się i ma nagły wzrost energii, który go napędza. W końcu jest to istotna część enzymów, które pozwalają spermie przeniknąć do komórki jajowej.

 

cynk

 

      9. Stymulacja syntezy białek

Cynk działa jako przeciwutleniacz i bierze udział w niektórych reakcjach biochemicznych organizmie, w tym syntezie białek i metabolizmie węglowodanów. Ponieważ ten minerał jest        zaangażowany w tak wiele integralnych systemów i funkcji organizmu, zdecydowanie trzeba go uwzględnić w swojej diecie!

 

       10. Reguluje wzrost komórek

Cynk jest niezbędnym składnikiem wielu enzymów, które pomagają regulować wzrost komórek, syntezę białek, poziomy hormonów, DNA, transkrypcję genów, metabolizm energetyczny i inne powiązane funkcje.

 

     11. Zapobieganie nowotworom

U mężczyzn cynk odgrywa istotną funkcję w gruczole krokowym i zapobiega przedwczesnym uszkodzeniom, które mogą prowadzić do poważnych chorób takich jak rak. Naturalne właściwości antyoksydacyjne tego minerału działają w taki sposób, aby aktywnie wyszukiwać wolne rodniki, niebezpieczne produkty uboczne metabolizmu komórkowego, które mogą powodować wiele chorób. Wolne rodniki mogą przekształcać normalne komórki w komórki rakowe, rozkładając ich integralność DNA, przez co eliminacja wolnych rodników przez przeciwutleniacze jest jedną z najważniejszych linii obrony przed wieloma rodzajami raka.

 

cynk

 

      12. Łagodzenie chronicznego zmęczenia

Ludzie cierpiący na chroniczne zmęczenie zwykle są zalecani, aby spożywać olej z ryb, ponieważ jest on bogaty w cynk. Wielu lekarzy nie zaleca żadnych innych preparatów na leczenie przewlekłego zmęczenia. Cynk jest integralną częścią prawidłowego funkcjonowania mięśni, a badacze uważają, że zmęczenie mięśni jest jedną z głównych przyczyn chronicznego zmęczenia. Dlatego cynk jest idealnym uzupełnieniem, aby podnieść poziom energii.

 

      13. Leczenie łysienia

Łysienie to utrata włosów, nie tylko u dorosłych, ale także u dzieci. Lekarze często zalecają pacjentom cierpiącym na tę chorobę, aby zwiększyli spożycie cynku w diecie. Ma on bardzo korzystny wpływ na zdrowie włosów, dzięki niemu włosy stają się silne, a objawy łysienia zmniejszają się. Badania wykazały, że jest on skuteczniejszy w leczeniu łysienia u dzieci niż u dorosłych.

 

      14. Kontrola utraty masy kostnej

Zdarza się, że kości stają się słabe i kruche. Cynk jest składnikiem hydroksyapatytu, soli sprawiającej, że tkanka kostna jest mocna i twarda. Z tego powodu cynk należy dodawać do swojej diety Szczególną uwagę muszą zwrócić na to uwagę osoby starzejące się lub mające oznaki przedwczesnego starzenia się lub osteoporozy.

 

cynk

     15. Leczenie kurzej ślepoty

Spożywanie około 150-450 mg cynku dziennie pomoże poprawić widzenie. Dlatego zawsze zaleca się spożywanie pokarmów takich jak wołowina, jagnięcina, ostrygi, gryka i kraby, ponieważ są one bogate w ten minerał. Jest to szczególnie pomocne dla osób cierpiących na kurzą ślepotę. Witamina A, która jest istotna w poprawie widzenia w nocy, stymuluje niektóre enzymy, które nie mogą funkcjonować bez cynku, co czyni go niezbędnym elementem w leczeniu kurzej ślepoty.

 

Zobacz także: Rola aminokwasów w diecie 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Podobne posty