OdchudzanieZAKWASZENIE ORGANIZMU – OBJAWY, PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

ZAKWASZENIE ORGANIZMU – OBJAWY, PRZYCZYNY, ZAPOBIEGANIE

Zakwaszenie organizmu

Wstajesz z łóżka i idziesz do łazienki. W lustrze patrzy na Ciebie zmęczona twarz. Chcesz wrócić do łóżka, ale wiesz, że kolejne godziny snu nie dadzą Ci dużej poprawy. Mrużysz podkrążone oczy i zauważasz, że Twoja cera wygląda inaczej. Jeszcze niedawno promienista, teraz została zasiana coraz bardziej widocznymi grudkami. Myjesz zęby, ale ta delikatna goryczka w ustach nie znika. Zwrot w stronę kuchni. Kawa! Teraz musi być lepiej. Szybki prysznic i w drogę. Wsiadając do samochodu masz wrażenie, że prysznic nie był za dokładny, wyczuwasz nieprzyjemny zapach. Trudno, kupisz po drodze nowy dezodorant. I może jakieś witaminy, bo zauważyłeś, że ostatnio częściej łapią Cię przeziębienia. Zły dzień? A może właśnie w ten sposób dostajesz znak, że towarzyszy Ci zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu

 

 

 

Spis treści:

  1. Dieta odkwaszająca organizm
  2. Aktywność fizyczna pomoże zwalczyć zakwaszenie organizmu
  3. Suplementacja ważnych minerałów utrzymujących równowagę kwasowo-zasadową
  4. Odpowiednie nawodnienie organizmu pomoże odkwasić organizm

 

 

 

 

 

 

Jak rozpoznać zakwaszenie organizmu?

Najprostszymi objawami, które mogą świadczyć o tym, że w Twoim organizmie zachodzą niechciane zmiany mogą być:

  • przewlekłe zmęczenie,
  • zaciemnienie pod oczami,
  • nieprzyjemny zapach potu,
  • uciążliwy zapach z ust,
  • wzdęcia,
  • zajady,
  • osłabione włosy i łamliwe paznokcie,
  • wypryski,
  • krostki na skórze,
  • cellulit.

Objawów jest oczywiście dużo więcej, ale te są najpowszechniejsze i łatwe do rozpoznania.

Zakwaszenie organizmu

 

 

 

 

 

 

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu to nic innego jak zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Dokładniej mówiąc, w stanie zakwaszenia pH krwi ma wartość niższą niż 7,35. Idealne pH krwi człowieka powinno zawierać się między 7,35 a 7,45 (odczyn obojętny). Gdy organizm nie może zobojętnić lub wydalić nadmiaru kwasów to może dojść do uszkodzenia tkanek i narządów.

 

 

 

 

 

 

 

Równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie człowieka

Można porównać równowagę kwasowo-zasadową do wagi szalkowej. Gdzie na jednej szali stoją produkty o kwaśnym pH (wysoce przetworzone, z białej mąki, fast food lub słodycze), a na drugiej stronie znajdują się te o korzystnym zasadowym odczynie (warzywa i owoce). Kiedy ten bilans jest zachwiany dochodzi najczęściej do zakwaszenia organizmu.

Właściwe pH w organizmie człowieka wynosi:

  • Krew – 7,35 – 7,45 – to optymalna wartość pH, istotna przy zachowaniu zdrowia, dobrej kondycji i samopoczucia oraz równowagi całego organizmu.
  • Mocz – 6,2
  • Sok żołądkowy – 2,5
  • Żołądek – 1,35 – 3,5 – jest to bardzo kwaśne środowisko, ponieważ takie warunki sprzyjają poprawnemu trawieniu.

Z kolei pH skóry twarzy to 4,7 – 5,6, natomiast skóry głowy (skalp) to 5,5, a samych włosów to 3,5 – czyli odczyn zdecydowanie kwaśny. Jednak w ich przypadku można łatwo się uporać z tym problemem (braku równowagi) stosując odpowiednią pielęgnację. Na cerę pomogą toniki, a dla włosów szybko ulgę przyniosą kwaśne płukanki z kilkoma łyżkami soku z cytryny lub octu. Inaczej sytuacja się ma przy przywróceniu równowagi dla całego organizmu. Stanowi to nie lada zadanie, wymagające systematyczności i samokontroli nad spożywanymi produktami.

zakwaszenie organizmu

 

 

 

 

 

 

Dlaczego zachowanie właściwej równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie człowieka jest tak ważne?

Odpowiednia równowaga kasowo-zasadowa pH ma bezpośredni wpływ na gospodarkę całego organizmu. Ciało człowieka dąży do utrzymania stanu ciągłej homeostazy – czyli mówiąc prościej balansu pomiędzy wszystkimi zachodzącymi w jego wnętrzu procesami.  Jeśli organizm jest zbyt obciążony np. złą dietą i dodatkowo stresem musi zużyć duże pokłady energii na przywrócenie właściwego staniu pH, a poza tym dba także o równowagę innych procesów jak: regulacja ciśnienia krwi i utrzymanie poprawnej temperatury ciała. Stąd też wynika brak siły i ciągłe zmęczenie przy problemie zakwaszenia. Ponieważ organizmu pracuje cały czas i próbuje zwalczyć ten negatywny stan, zużywając zapasy energii.

 

 

 

 

 

 

Przyczyny zakwaszenia organizmu

Do zakwaszenia organizmu przyczynia się nasz styl życia. Zazwyczaj nie myślimy o pH krwi, kiedy wybieramy wysoko przetworzone produkty, pijemy kolejną kawę lub ulegamy stresującym sytuacjom. Ciągły pośpiech – pęd życia, brak aktywności fizycznej oraz zapominanie o zdrowych, pełnowartościowych oraz regularnych posiłkach nie sprzyja twojemu zdrowiu. Na własne życzenie popychasz się w stronę krawędzi. Produkty, które nie sprzyjają utrzymaniu właściwego pH to:

  • wysokoprzetworzona żywność np. fast food,
  • kolorowe, słodkie napoje, gazowane lub smakowe wody,
  • cukier szczególnie ten rafinowany i słodziki,
  • używki,
  • produkty zbożowe jak pieczywo lub makaron,
  • biały ryż,
  • kawa,
  • herbata (z wyjątkiem zielonej),
  • owsianka, kasza jęczmienna,
  • mięso, drób (również jajka) i ryby,
  • produkty mleczne np. sery, twaróg, lody,
  • niektóre orzechy: arachidowe, nerkowca, ziemne, prażone, pistacje,
  • a także leki lub antybiotykoterapia.

zakwaszenie organizmu

  

 

 

Jak stres wpływa na zakwaszenie organizmu?

Innym czynnikiem powodującym zakwaszenie organizmu jest również długotrwały stres, który stanowi idealne podłoże dla wielu problemów zdrowotnych. W tym przypadku jego wysoki poziom wpływa na przewód pokarmowy. Mówi się nawet, że „w stresie ma się ściśnięty żołądek” – jest to fakt. Nagły skok adrenaliny, pobudza produkcję soków żołądkowych, które w nadmiarze lub wytwarzane zbyt często podrażniają śluzówkę, powodując ból, napięcie, biegunkę, nudności, pieczenie, a nawet tworzenie się wrzodów. Co bezpośrednio utrudnia trawienie i sprzyja utrzymywaniu się stanu zakwaszenia organizmu. Stres także sprawia, że pokarm zamiast być metabolizowany, zalega przez długie godziny w żołądku (nawet do 24godzin), powodując uciążliwe wzdęcia.

 

 

 

 

 

 

Konsekwencje zakwaszenia organizmu

W konsekwencji utrzymywania się ciągłego stanu zakwaszenia, organizm staje się osłabiony, a jego prawidłowe funkcjonowanie ulega zaburzeniu. W wyniku czego następuje:

  • Znaczny spadek odporności

Przez co jesteś podatny na różnego rodzaju infekcje. Jeśli zaczyna się właśnie sezon na przeziębienia i grypę to jest duże prawdopodobieństwo, że akurat Ty ją złapiesz.

  • Chroniczne zmęczenie 

To permanentny stan osłabienia. Nawet rano po 8 godzinach snu możesz czuć się po przebudzeniu znużony, senny, bez energii do życia i bez ochoty na śniadanie.

  • Obciążona praca nerek

To w nich zachodzi proces wydalania szkodliwych substancji, a także kwasów. Gdy jest ich za dużo i stan zakwaszenia jest długotrwały, następuje spadek wydolności tego ważnego narządu. Dlatego część toksyn i kwasów pozostaję w krwioobiegu.

  • Zła cera

„Jesteś tym czym jesz” to banał powtarzany często. Ale faktycznie tak to działa, jeśli twoja dieta jest pełna gotowego jedzenia i słodyczy (cukier rafinowany to główny sprawca zakwaszenia) oraz nadużywasz dodatkowo kawy lub czarnej herbaty – to będzie to skutkować problematyczną, szarą skórą, ze skłonnościami do wyprysków lub egzemy. Dodatkowo toksyny nie wydalone przez wspomniane już obciążone nerki, szukają innej drogi ujścia i organizm próbuje ich się pozbyć przez skórę i błonę śluzową. W wyniku czego powstają zmiany skórne, stany zapalne, alergie lub trądzik.

  • Problemy z włosami

Choć może się wydawać, że to temat odległy od zakwaszenia. To właśnie życie włosa zaczyna się pod skórą, w cebulce włosa. W wyniku zakwaszenia spada pH krwi, a to wraz z nią odbywa się proces transportu składników odżywczych i tlenu do każdej komórki ciała – także włosów. Dlatego też rezultatem niedostatku prawidłowego ich odżywienia oraz niedotleniania skóry głowy jest utrata włosów oraz osłabione, łamliwe loki.

  • Problemy metaboliczne

Dające objawy wzdętego brzucha, zgagi, częstych zaparć lub nawet biegnik. To bardzo niekomfortowe symptomy nie dość, że psują dobre samopoczucie, to utrudniają normalne funkcjonowanie.

  • Negatywny wpływ na kości i tkankę łączną

Zbyt duże stężenie niestrawionych kwasów akumuluje się w tkance łącznej, tworząc złogi – kwaśny śluz. Aby je zwalczać organizm kieruje w ich stronę rezerwy: magnezu, wapnia oraz potasu, które szybko są zużywane. To idealne podłoże do rozwoju: reumatyzmu, bóli nerwowych, stawowych i mięśniowych, osteoporozy, czy próchnicy zębów.

  • Organizmowi notorycznie brakuje: wapnia, magnezu i potasu

Te zasadowe minerały są wykorzystywane do walki z nadmiernym stężeniem kwasów w organizmie. W rezultacie ich braku następuje demineralizacja kości, paznokci lub włosów.

  • Wzrost wagi

Naturalne procesy trawienne są utrudnione, nawet pilnując spożycia kalorii można zauważyć skok wagi.

  • Opuchnięcia – organizm zatrzymuje wodę

To jego reakcja obronna, aby rozcieńczyć kwaśny odczyn krwi i pozbyć się z niej złych substancji.

  • Przyśpieszenie starzenia się tkanek

Powstają zmarszczki.

  • Kwaśne środowisko sprzyja rozwojowi wielu chorób

Cukrzycy, nadwagi, miażdżycy, zawodnienia stawów, raka (jego komórki szybciej się mnożą) lub nadciśnienia.

  • Nawracająca migrena lub ból głowy
  • Złe samopoczucie i skłonność do depresji

zakwaszenie organizmu

 

 

 

 

 

 

Proste metody odkwaszające organizm

Tak naprawdę nie ma jednej uniwersalnej złotej rady na zwalczenie zakrzaczenia organizmu dla każdego. Głównym filarem przy przywróceniu równowagi organizmowi jest dieta i zmiana nawyków żywieniowych, lecz rezygnacja ze swoich utrwalonych przyzwyczajeń może być trudna do wykonania. Równocześnie trzeba włączyć aktywność fizyczną do dnia codziennego oraz stawiać na relaks, odpoczynek i ograniczenie stresu. Pomocą będzie też suplementacja minerałów alkalicznych.

 

  • Dieta odkwaszająca organizm

Oczywiście najlepsza dla człowieka jest prosta żywność, jak najmniej przetworzona przemysłowo, składająca się z darów natury: warzyw, owoców lub ziół. Ponieważ nasze ciała biologicznie nie są dostosowane do trawienia dużych ilości produktów wysoce przetworzonych, poddanych procesowi rafinacji, które to w dużym stopniu odpowiedzialne są za tworzenie kwaśnego środowiska pH  organizmu. Dietetycy radzą, aby dieta w przeważającej mierze składała się z żywności alkalizującej (czyli zasadowej). Wyobraź sobie talerz obiadowy, mniej niż ¼ powinno zajmować mięso, zaś ¾ stanowić powinny tworzyć dodatki, jak warzywa. Natomiast między posiłkami należy wybierać owoce oraz czystą, zwykłą wodę, zamiast kawy. Przyjmuje się też, że właściwa proporcja pokarmu sprzyjającego zakwaszeniu to tylko 20% do zasadowych 80 % w dziennym bilansie spożywczym.

Wśród żywności, którą należy uwzględnić w codziennym jadłospisie są:
  • Warzywa – jeśli to możliwe najlepsze oczywiście będą świeże (unikaj mrożonych mieszanek z dodatkiem gotowych sosów, substancji słodzących, barwników, olei utwardzonych, aromatów). Między innymi wybieraj: cukinię, buraki, jarmuż, szpinak, ogórki, natkę pietruszki, pomidory, seler, bakłażan, brokuły, rzodkiew, kalafior, marchew, dynię, brukselkę, czosnek lub karczochy. Jednak np. gotowane ziemniaki stanowią dość zakwaszający produkt, więc lepiej je ograniczać i uważać z ich ilością.
  • Owoce – każdy o tym wie że są ważną częścią diety, lecz w pośpiechu zapominamy o nich. Dobre będą m.in.: arbuzy, banany, truskawki, brzoskwinie, winogrona, maliny, jabłka, awokado, melon, kiwi, limonka, cytrusy (tak są kwaśne, jednak nie wpływają na zakwaszenie, tylko na korzystną zasadowość). Wyjątkiem są suszone owoce, przetwory, dżemy lub słodzone soki.
  • Ziołowe lub zielone herbaty – nie tylko mają dobre pH, ale też pomagają usunąć toksyny z organizmu.
  • Przyprawy – sól morska, pieprz cayenne, imbir, czerwona papryka ostra, czosnek, kmin rzymski, kminek, cebula, koper włoski
  • Oleje tłoczone na zimno – oliwa z oliwek, olej: lniany, z wiesiołka, z awokado, czy kokosowy (ale nie rafinowany).
  • Fasole i świeże warzywa strączkowe – komosa ryżowa, kasza gryczana, orkisz, kasza jaglana, fasola biała, soczewica, tofu, mąka sojowa, orzechy sojowe.
  • Mleko kozie
  • Migdały
  • Pestki dyni.

Zaznaczyć należy, że oczywiście część żywności obwinianej o zakwaszenie jest korzystna dla organizmu i jej udział jest potrzebny w diecie, jako źródło białka, aminokwasów, witamin i mikroelementów. Jak np. mięso, produkty zbożowe lub sery. Lecz należy pamiętać, aby po prostu nie przesadzać z ich ilością i starać się równoważyć ich nadmiar w jadłospisie produktami roślinnymi, świeżymi warzywami i owocami. Jednak eliminując słodycze, wszelkie cukry rafinowane lub słodziki i żywność wysokoprzetworzoną – co wpłynie korzystnie na metabolizm. Nie należy, więc popadać w skrajność i od razu rezygnować z kwasów w diecie.

zakwaszenie organizmu

 

  • Aktywność fizyczna pomoże zwalczyć zakwaszenie organizmu

„Ruch to zdrowie” dokładnie tak. Poprzez aktywność fizyczną, pobudzony zostaje układ krążenia i komórki całego ciała dostają zastrzyk tlenu oraz cennej energii. Lepsze przepływ krwi pomaga pozbyć się kwasowego środowiska i wyrównać pH do optymalnej wartości. Poprzez przyśpieszony oddech, ponieważ wraz z wydychanym powietrzem uwalnia się też CO2. Dodatkowo podczas wysiłku, wydzielają się korzystne endorfiny (hormony szczęścia), które niwelują skutki stresu.

  

  • Suplementacja ważnych minerałów utrzymujących równowagę kwasowo-zasadową

To też dobre rozwiązanie, ponieważ długotrwale zakwaszony organizm zmaga się z niedoborem wapnia, magnezu i potasu, w których obecność w gospodarce ludzkiego ciała jest niezwykle istotna. Mają one działanie m.in. alkaliczne (zasadowe), dlatego nawet jeśli są dostarczone wraz z dietą to ich zasoby są wykorzystywane do neutralizacji kwasów ich negatywnych skutków.

zakwaszenie organizmu

  

  • Odpowiednie nawodnienie organizmu pomoże odkwasić organizm

Woda ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm, jej regularne picie i pilnowanie właściwej, dziennej normy pomaga utrzymać równowagę całego ciała. Wśród zalet jakie niesie są: wsparcie nerek i wypłukanie toksyn, likwidacja obrzęków i nadmiaru wody, poprawa pracy układu trawienia, wzrost koncentracji i energii. Zalecana dzienna dawka płynów to około 2 litrów, lecz bardziej dokładnie mówi się, że jest to 30 ml na każdy kilogram wagi ciała, oprócz wody dobre będą ziołowe i zielone herbaty.

Zobacz także: Woda – napój bogów

 

 

 

 

Jak zapobiegać zakwaszeniu?

Wygospodaruj sobie chwilę czasu, który poświęcisz na zaplanowanie posiłków. Zaplanowany posiłek sprawi, że będziesz miał satysfakcję, że jesz zdrowo oraz dążysz do uzyskania dobrego zdrowia. Ważne jest, aby unikać nadmiernego spożywania mięsa oraz produktów które są wysoko przetworzone. Wpływ na zakwaszenie organizmu mają również popularne kuracje odchudzające takie jak dieta Atkinsa (niskotłuszczowa), czy Dukana (niskowęglowodanowa oraz wysokobiałkowa). Dieta powinna być dobrze zbilansowana.

Zmniejsz ilość filiżanek kawy pitej w ciągu dnia. Postaraj się znaleźć inną formę relaksu niż papieros w porze lunchu. Ogranicz kontakty z ludźmi, którzy działają Ci na nerwy.
Nie zapominaj o wodzie. Pij co najmniej 2l wody dziennie, natomiast rano wyciśnij do szklanki sok z jednej cytryny. Wbrew pozorom cytryna nie zakwasza organizmu. Wprowadź regularne przekąski w postaci warzyw i owoców. I pamiętaj, że robisz to przede wszystkim dla siebie oraz dla własnego zdrowia, aby zachować je jak najdłużej.

zakwaszenie organizmu

Udostępnij dalej:

Inne artykuły

Back to top