Logo Loading

Cytryna – fakty i mity

MIT: Cytryna ma dużo witaminy C

Cytryna wcale nie jest królową, jeśli chodzi o zawartość witaminy C. Zawiera jej tylko 53 mg w 100 g, przy czym czerwona papryka ma jej 144 mg w 100 g, acerola 1400-2500 mg w 100 g, a dzika róża aż 2000-3500 mg w 100 g. Jak widać cytryna znajduje się na szarym końcu, jednak nadal jest to ilość, która jest w stanie poprawić odporność i łagodzić infekcje, ale nie uchroni przed przeziębieniem. Przy tym ma też sporo rutyny, która pomaga zatrzymać witaminę C w organizmie. Więc jeśli lubisz cytrynę, wcale nie musisz jej ograniczać.

Zawartość witaminy C w różnych produktach spożywczych

FAKT: Cytryna działa bakteriobójczo

Szklanka letniej wody z dodatkiem kilku plasterków cytryny ma właściwości bakteriobójcze. Szczególnie zalecane jest stosowanie takiej mieszanki w okresie wzmożonej zachorowalności na grypę. Jeśli cierpisz na ból gardła albo masz stan zapalny migdałków, wystarczy przepłukać nią gardło. Co więcej, cytrynę można stosować także zewnętrznie do odkażania ran i przyspieszenia gojenia się siniaków.

MIT: Woda z cytryną nie niszczy zębów

Niestety, ale spożywanie zbyt dużej ilości kwaśnych napojów prowadzi do erozji szkliwa nazębnego. W konsekwencji zęby stają się nadwrażliwe na zimne i gorące substancje. Aby ograniczyć kontakt zębów z kwasami możesz spróbować pić przez słomkę. A jeśli problem nadwrażliwości jest bardziej dokuczliwy spróbuj past remineralizujących szkliwo.

FAKT: Cytryna obniża ciśnienie krwi

Badania wykazują, że witaminy C i E zawarte w cytrynie w znacznym stopniu pomagają regulować ciśnienie krwi. Jeśli zmagasz się z problemem nadciśnienia zastanów się nad rozpoczęciem naturalnej suplementacji cytryną. Poza obniżaniem ciśnienia cytryna uszczelnia naczynia krwionośne, poprawia ich elastyczność, a także zmniejsza ryzyko zawału i udaru. Poza cytryną, witaminę C możemy łatwo włączyć do naszej diety stosując pomidory i kiszoną kapustę, a witaminę E zboża, przetwory mleczne i zielone liście warzyw.

MIT: Cytryny nie można przedawkować

Jest to rzadkie zjawisko, ale jednak może się zdarzyć, że zbyt duża ilość wody z cytryną doprowadzi do odwodnienia. Dzieje się tak dlatego, że cytryna działa moczopędnie, a co za tym idzie organizm szybciej pozbywa się wody i sodu. Jest to pozytywne zjawisko, ale jeśli zauważyłeś, że po wypiciu napoju z cytryną czujesz zwiększone pragnienie, zmniejsz jej ilość.

FAKT: Cytryna odchudza

Dzięki wysokiej zawartości pektyn, cytryna hamuje łaknienie i powoduje uczucie sytości, przez co nie mamy ochoty na podjadanie. Cytryna odchudza także poprzez zwiększanie poziomu żółci w wątrobie i tym samym oczyszczanie organizmu ze szkodliwych toksyn. Dodatkowo picie soku z cytryny przyspiesza metabolizm i usprawnia procesy trawienne. Przez to czujesz się lżejszy, co jest bardzo pożądane będąc na diecie.

MIT: Cytryna zakwasza organizm

Wbrew ogólnym wierzeniom, cytryna odkwasza, a nie zakwasza organizm. Jest ona jednym z najlepszych produktów, które mają działanie zasadowe ze względu na zawartość kwasów askorbinowego i cytrynowego oraz minerałów, co powoduje odkwaszanie krwi.

FAKT: Spożywanie herbaty z cytryną jest szkodliwe

Witamina C zawarta w cytrynie jest bardzo wrażliwa na wysokie temperatury, więc nie powinniśmy zalewać jej wrzątkiem, aby nie stracić jej pozytywnych wartości. Najlepiej jest poczekać aż herbata nieco ostygnie i dopiero wtedy dodać cytrynę. Co ważne, herbata (czarna) zawiera aluminium. Po zalaniu jej gorącą wodą jest ono dla nas nieszkodliwe, bo szkodliwa substancja gromadzi się w fusach. Jednak jeśli taki napar połączymy z cytryną aluminium zmienia się w bardzo szkodliwy i wysoko przyswajalny cytrynian glinu. Po spożyciu odkłada się on w ludzkich tkankach i w przyszłości może spowodować nawet chorobę Alzheimera.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Podobne posty