Logo Loading

Superfoods bez tajemnic – Woda kokosowa

Woda kokosowa była ulubionym napojem w niektórych częściach świata od tysięcy lat, ale ostatnia jej popularność wśród celebrytów i kampanie marketingowe sprawiły, że woda kokosowa uzyskała rangę „superżywności” (nie mylić z mlekiem kokosowym, które pochodzi z tartego miąższu kokosa i ma wysoką zawartość tłuszczu!). Woda kokosowa jest klarowną cieczą zawartą w młodych kokosach. Jak to zwykle bywa w przypadku „superfoods”, woda kokosowa jest promowana jako napój cudowny. Nie tylko jest uważany za „sportowy napój prosto od Matki Natury”, ale deklarowane korzyści zdrowotne obejmują również pomoc w zrzucaniu wagi, spowalnianiu procesu starzenia, obniżaniu ciśnienia krwi i cholesterolu, a nawet leczeniu kaca.

Woda kokosowa lepsza niż napoje dla sportowców?

TreningPocenie się podczas wysiłku powoduje utratę wody i niezbędnych minerałów, w tym sodu, potasu, wapnia i magnezu. Woda kokosowa zawiera niektóre z nich, w szczególności potas, a badania wykazały, że woda kokosowa wzbogacona w sodę może działać tak samo, jak napoje sportowe zalecane po długotrwałym i intensywnym wysiłku fizycznym. Ale woda kokosowa ma niewielkie ilości  tych minerałów. Na przykład, chociaż zawiera potas (minerał, który może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć ryzyko chorób serca i chronić nerki), to 100 mililitrów wody kokosowej zawiera go tylko około 200 miligramów. Musisz więc wypić dużo wody kokosowej, aby zapewnić zalecaną dzienną dawkę potasu wynoszącą 3800 mg. „Woda kokosowa ma naturalnie niską zawartość sodu – kolejny niezbędny minerał, który tracisz, gdy się pocisz” – mówi akredytowana praktykująca dietetyk Sharon Natoli. „Potas i sód są kluczowymi składnikami odżywczymi, które przyczyniają się do równowagi płynów: jeśli dodasz potas do napoju po treningu, może to pomóc w zatrzymaniu tego płynu, ale korzyści nie są tak duże jak w przypadku sodu” – mówi.

Co ważniejsze, większość z nas podczas regularnych, codziennych ćwiczeń, nie wypaca aż tyle, aby nie móc nawodnić się po prostu wodą. Napoje sportowe są przeznaczone głównie dla zapalonych sportowców lub tych, którzy intensywnie ćwiczą przez ponad godzinę dziennie. Nawet jeśli dużo się pocisz lub ćwiczysz przez ponad godzinę na zewnątrz w upale, zaleca się po prostu wypić dużą szklankę wody i zjeść małą przekąskę. A jeśli martwisz się, że nie masz wystarczającej ilości potasu, to lepszym rozwiązaniem będzie po prostu zastosowanie zrównoważonej diety. „Jeśli spożywasz pięć porcji warzyw i dwie porcje owoców dziennie, a także kilka porcji produktów pełnoziarnistych, dostarczysz wystarczającą ilość potasu dla zachowania dobrego zdrowia”, mówi Natoli. Dla porównania, w jednym ziemniaku jest około 900 mg potasu i około 800 mg w butelce wody kokosowej, ale ziemniaki są również bogate w błonnik, a do tego dostarczają zalecaną dzienną dawkę witaminy C, praktycznie bez cukru ani tłuszczu.

Cukier w butelkach

Woda kokosowaWarto również zauważyć, że wiele komercyjnych wód kokosowych ma wysoką zawartość cukru. Zgodnie z ogólną zasadą, zaleca się uważne przeczytanie etykiety i wybór napojów zawierających mniej niż 5 g cukru na 100 ml. „Ludzie szukają magicznego leku, ale jest to połączenie produktów, które dostarczają nam składników odżywczych, a nie tylko jednego… Chodzi o wybór żywności dobrej jakości, odpowiedniej wielkości porcji i dostarczenie składników odżywczych z szerokiego spektrum produktów spożywczych.” Ale to nie znaczy, że musisz całkowicie unikać butelkowanej wody kokosowej – po prostu nie przesadzaj z jej ilością. Albo jeszcze lepiej, otwórz sobie świeży kokos i wypij to, co ma w środku.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobne posty