Logo Loading

Niedobór magnezu – jak się przed nim bronić? komu zagraża?

Przyjmujesz tabletki antykoncepcyjne, uspokajające, środki moczopędne, przeczyszczające, jesz dużo żywności przetworzonej, pijesz dużo kawy lub alkoholu? Jednego możesz być pewien – jesteś w grupie potencjalnych osób z niedoborem magnezu. Chcesz się dowiedzieć, jakie ma skutki i jak się przed nim wystrzec? Zapraszamy do lektury.

Objawy niedoboru magnezu

Niedobór magnezu może powodować ból głowy, rozdrażnienieMagnez jest niezwykle ważnym pierwiastkiem w ludzkim organizmie, a jego niedobór może spowodować wiele dolegliwości. Do najczęstszych należą nagłe skurcze mięśni, w tym drganie powiek i innych części ciała, zmęczenie, osłabienie, zawroty i bóle głowy, problemy z pamięcią i koncentracją, stany lękowe, rozdrażnienie, napady niepokoju i bicia szybkiego serca, łamliwość paznokci i włosów. Jak widać, nie są to przyjemne oznaki, ale łatwo je u siebie zauważyć i zdiagnozować ich przyczynę. Warto mieć na uwadze, że długotrwały niedobór magnezu prowadzi do miażdżycy i nowotworów, więc warto reagować w porę, od razu gdy organizm nam go zasygnalizuje.

Komu jeszcze grozi niedobór magnezu?

Oprócz osób, o których napisaliśmy we wstępie, narażone na niedobór magnezu są także osoby chorujące na cukrzycę, mające częste biegunki, odżywiane dożylnie i odwodnione. Poza tym, ludzie pracujący umysłowo i żyjący pod wpływem stresu, np. uczniowie i studenci, kobiety w ciąży lub okresie menopauzy, ciężko pracujący fizycznie i stosujące rygorystyczne diety odchudzające są bardzo na niego narażone. Jak widać, niedobór magnezu jest skutkiem nowoczesnego trybu życia i można go zaliczyć do chorób cywilizacyjnych. Nie mniej jednak, powinniśmy się przed nim bronić.

Jak wygrać z niedoborem magnezu?

Warzywa i owoce to podstawa zdrowej dietyOczywiście, pierwszą deską ratunku jest odpowiednia dieta. To, co spożywamy ma ogromny wpływ na stan naszego organizmu. Pamiętajmy, że przede wszystkim należy stawiać na produkty nieprzetworzone, unikać alkoholu, papierosów i dużych ilości kawy. Nie dość, że nie dostarczają one magnezu, to na dodatek znacznie zmniejszają jego wchłanianie z innych posiłków. Zamiast szybkiego jedzenia na mieście przygotowuj je samemu w domu. Do każdego posiłku dodawaj porcję warzyw. Postaraj się dołączyć do swojej diety produkty takie jak kakao, kasza gryczana i jaglana, fasola biała, orzechy, nasiona, owoce morza, ryby, jaja, płatki owsiane, natka pietruszki. Tą ostatnią możesz dodawać do praktycznie każdego posiłku. Ważnym składnikiem diety bogatej w magnez jest również woda. Warto tu sięgnąć po tą wzbogacaną magnezem. Zwróć przy tym uwagę na jego ilość na etykiecie butelki, jego zawartość powinna wynosić przynajmniej 50 mg/litr.

Jeśli nie jesteś w stanie zapewnić swojemu organizmowi takich dawek magnezu, jakich potrzebuje z samego pożywienia, zdecydowanie powienieneś sięgnąć po suplementy magnezowe. Wybierając preparat ze sklepowej półki, zwróć uwagę na zawartość magnezu w dziennej dawce. Normy dla dorosłej osoby wynoszą od około 300 do 420 mg dziennie. Sprawdź, czy suplement, który wybierasz mieści się w tych granicach. Kolejnym ważnym aspektem jest fakt, że magnez powinien być przyjmowany w obecności witaminy B6, która znacznie zwiększa przyswajalność jonów magnezu.

Jeśli objawy niedoboru nie ustępują pomimo stosowania odpowiedniej diety i suplementów, powinieneś skonsultować się z lekarzem, ponieważ może to być objaw dużo poważniejszych chorób.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *