ZdrowieNa co zwrócić uwagę przy wyborze witaminy C?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze witaminy C?

Jaką witaminę C wybrać?

Jesień w pełni, a co za tym idzie, częściej sięgamy po suplementy zwiększające odporność. Nie bez przyczyny najczęściej wybieranym i polecanym w aptekach tego typu środkiem jest witamina C. Poza poprawą odporności i nieocenioną pomocą w przeziębieniu niesie ona ze sobą dodatkowe korzyści, takie jak zwiększenie produkcji kolagenu, utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego, ochrona komórek przed stresem oksydacyjnym oraz wspieranie funkcjonowania układu oddechowego, pokarmowego i moczowego. Dlatego jesień, i tym samym sezon chorobowy, to dobry czas na zwrócenie uwagi na to co można znaleźć na aptecznych półkach.

 

Syntetyczna witamina C

Syntetyczną formę witaminy C zdecydowanie najczęściej spotkamy na aptecznych półkach w formie przyjaznych tabletek. Wynika to oczywiście z niskiej ceny, która wynosi nawet od kilku złotych za opakowanie. Niestety z niską ceną w parze idzie niska jakość. A czym można określić niską jakość? Przede wszystkim opłakaną przyswajalnością i tym, że łatwo można ją przedawkować. Najczęściej objawia się to biegunką, wymiotami i swędzeniem. Poza tym trzeba mieć na uwadze, że syntetyczna witamina C w zdecydowanej większości produkowana jest z kukurydzy, która witaminy C nie zawiera wcale. Do tego uzupełniona jest substancjami pomocniczymi i barwnikami, które obciążają żołądek. Czy jest to warte zachodu?

 

witamina C

Naturalna witamina C na ratunek

W opozycji do syntetycznej witaminy C stoi jej naturalna forma. Wygrywa ona doskonałą przyswajalnością przez organizm i tym, że nie da się jej przedawkować. Jest więc jedynym wyborem przy dużych niedoborach (występujących głównie u palaczy i osób nadużywających alkoholu). Na rynku możemy ją spotkać zarówno w formie tabletek, proszku jak i płynnej. Ale decydującym ogniwem w tym, którą wybrać jest przede wszystkim skład. Trzeba tu zwrócić uwagę na zawartość witaminy C w dawce, jej źródło, ilość i szkodliwość substancji pomocniczych oraz to ile razy dziennie producent zaleca ją przyjmować. Trzeba mieć też na względzie, że najlepszymi (najbogatszymi) źródłami witaminy C są dzika róża, acerola, czerwona porzeczka i czerwona papryka.

 

Zobacz także: Witamina C w leczeniu zaćmy

 

Określ swoje wymagania

Zależy Ci na niskiej cenie? Przyjrzyj się witaminie C w proszku (w postaci kwasu L-askorbinowego). Jest stosunkowo tania, jednak wymaga specjalnego sposobu użycia. Przez to, że miesza się ją z wodą (ok. łyżeczka proszku na szklankę wody) i w trakcie spożywania ma kontakt z jamą ustną, może szkodzić powierzchni szkliwa zębów. Dodatkowo ma kwaśny smak, który nie wszystkim przypadnie do gustu. Aby uniknąć tego typu problemów można wypijać mieszankę przez słomkę, a po jej wypiciu przepłukać jamę ustną wodą.

Zależy Ci na wygodzie? Zdecydowanie najwygodniejszą opcją jest witamina C w tabletkach. Najlepsze będą oczywiście te z końską dawką (przynajmniej 600 mg), które należy przyjmować tylko raz dziennie. Poza tym, dzięki tabletkom pozbywamy się wszystkich problemów z kwaśnym smakiem albo negatywnym wpływem na szkliwo zębów. Niestety w parze z wygodą nie idzie niska cena. Jednak wydatek związany z zakupem dobrego produktu z dużą dawką, dobrze przyswajalnej witaminy C będzie skutkował olbrzymimi korzyściami dla zdrowia.

Pamiętaj! Zdrowie masz jedno, nie marnuj go na syntetycznie produkowane suplementy. Postaw na naturę, bo to ona ma do zaoferowania najwięcej korzyści.

 

witamina C

Udostępnij dalej:

Inne artykuły

Back to top