Logo Loading

Czy dzieci potrzebują suplementów witaminowych?

Dzieci, które rosną i których organizm jeszcze się rozwija, potrzebują odpowiednich witamin i minerałów, aby ten proces przebiegał prawidłowo. Niestety często się zdarza, że dzieci nie stosują zróżnicowanej i bogatej w wartości odżywcze diety. W reklamach często można usłyszeć o witaminowych żelkach czy cukierkach. Ale czy faktycznie są one tak niezbędne dla zdrowia dzieci?Niekoniecznie. Najlepiej byłoby, gdyby dzieci otrzymywały niezbędne witaminy i minerały ze zbilansowanej, zdrowej diety, która obejmowałaby: mleko i produkty mleczne, takie jak ser i jogurt (najlepiej produkty o niskiej zawartości tłuszczu dla dzieci powyżej 3 lat),  dużo świeżych owoców i zielonych warzyw, dobrej jakości białko, np. kurczak, ryby, mięso i jaja, pełnoziarniste ziarna, takie jak owies, kasze i brązowy ryż.

Które dzieci potrzebują suplementów witaminowych?

Zapracowany rodzicBiorąc pod uwagę codzienne życie zabieganych rodziców, przygotowanie odpowiednio zbilansowanych, domowych posiłków nie zawsze jest możliwe. Dlatego pediatrzy mogą zalecić suplement multiwitaminowy lub mineralny dla:

  • dzieci, które nie jedzą regularnych, zbilansowanych posiłków wykonanych ze świeżych, pełnowartościowych produktów,
  • dzieci, które po prostu nie jedzą wystarczająco dużo
  • dzieci z przewlekłymi schorzeniami, takimi jak astma lub układ trawienny, szczególnie jeśli biorą leki (pamiętaj, aby porozmawiać z lekarzem swojego dziecka przed rozpoczęciem suplementacji, jeśli dziecko zażywa leki)
  • dzieci jedzące dużo fast foodów i przetworzonej żywności
  • dzieci na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej (mogą potrzebować suplementu z żelazem)
  • dzieci na diecie bezmlecznej (mogą wymagać suplementacji wapnia)
  • dzieci, które piją dużo napojów gazowanych, które mogą wypłukiwać witaminy i minerały z ich ciała

6 najważniejszych witamin i minerałów w rozwoju dzieci

Spośród całej gamy dostępnych witamin, można wyróżnić kilka, które są niezwykle ważne w rozwoju dzieci. Oto one:

  • Dziewczynkawitamina A – zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój, jest składnikiem tkanek i kości, dba o zdrową skórę, oczy i układ immunologiczny.
    Dobrym źródłem witaminy A są mleko, ser, jaja oraz żółte i pomarańczowe warzywa, takie jak marchew, bataty i dynia.
  • witaminy z grupy B (B2, B3, B6 i B12) – wspomagają metabolizm, produkcję energii oraz dbają o zdrowie układu krążenia i układu nerwowego.
    Dobrym źródłem witamin z grupy B są mięso, kurczak, ryby, orzechy, jajka, mleko, ser, fasola i soja.
  • witamina C – dba o zdrowie mięśni, tkankę łączną i skórę. Dobrym źródłem witaminy C są dzika róża, acerola, papryka, owoce cytrusowe, truskawki, kiwi, pomidory i zielone warzywa, takie jak brokuły.
  • witamina D –  wspomaga tworzenie kości i zębów oraz pomaga organizmowi we wchłanianiu wapnia. Dobrym źródłem witaminy D są mleko i tłuste ryby, takie jak łosoś i makrela. Najlepszym źródłem witaminy D jest jednak światło słoneczne.
  • wapń – pomaga budować silne kości (co jest bardzo ważne gdy dziecko rośnie). Dobrym źródłem wapnia są mleko, ser, jogurt, tofu i wzbogacony wapniem sok pomarańczowy.
  • żelazo –  buduje mięśnie i jest niezbędne dla zdrowia krwinek czerwonych. Niedobór żelaza w okresie dojrzewania może powodować ogromne problemy, szczególnie u dziewcząt, gdy zaczynają miesiączkować. Dobrym źródłem żelaza są wołowina i inne czerwone mięso, indyk, wieprzowina, szpinak, fasola i suszone śliwki.

Duże dawki witamin, często występujące w dużych tabletkach, nie są dobrym rozwiązaniem dla dzieci. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (witaminy A, D, E i K) mogą być toksyczne w przypadku spożycia przez dzieci w nadmiernych ilościach.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Dodaj komentarz

Podobne posty